Sidor

söndag 28 november 2010

Åska i snöoväder?

Åskväder mitt i vintern, är det möjligt?
Det är inte lite taskigt väder ute idag, inte nog med att det var nästan helt omöjligt att köra hem och bilen bara slirade oavsett hastighet - med det menar jag inte att jag försökte köra snabbare än vad väglaget rekommenderar men det blev inte mindre läskigt att det blixtrade till igen när jag satt i bilen och var mitt i en rondell och tappert försökte jag ta mig runt.. det var inte för inget som man hoppade till!!!

I första anblicken låter det sjukt onormalt, men någonstans i mitt bakhuvud så sa det mig att jag har läst om detta innan. Så jag letade lite och fick fram lite fakta om att det kan vara sk. bymoln. Moln som ligger på en höjd om 6-10 km - då bildas det iskristaller i molnet. Dessa innehåller både vatten och is. Luften rör sig väldigt snabbt i dessa moln och då kolliderar vatten och is-partiklarna med varandra och då bildas statisk elektricitet. Med andra ord blixtrar =D Undra om Pohlman säger samma sak ♥


Min käraste han ringde till Kristianstad bladet och tipsade om detta, de har kontaktat Pohlman om detta fenomen och han skall få förklara detta. Det skall verkligen bli intressant att läsa om det. Men samtidigt måste jag erkänna att jag sa till Jens när han först såg det att det måste ha blixtrat i hans hjärna... inte fan kunde det blixtra och åska mitt i detta vinterväder... oj vad fel man kan ha! Jag skäms! Förlåt!


Vinterkramar till er alla! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar