Sidor

onsdag 5 januari 2011

Välgörenhetsbluffen!

Postkodslotteritet = B L U F F ! ! !

Då var det återigen upp på tapeten att vinstbärande organisationer är en bluff! Mycket vill ha mer? Jag är inte förvånad, men varför skall det alltid föreligga en bluff bakom välgörenhet? Varför skall dom sko sig på dom som faktiskt behöver det mer?

Visst låter det fint att allt överskott skall gå till välgörenhet men endast 27% går till välgörenhet i Sverige! Men att ha en månadslön på 147 000 kr och en bonus som företaget inte vill uppge? Det låter väl skumba bara det! Sen när har vi sett ett företag som ger sina anställda en julklapp som motsvarar en summa på 6000 kr som lägst? Det innebär att de 150 anställda i bara Sverige fick julklappar för omkring 1 miljon svenska kronor.

En tanke som slog mig, igår damp det ner ett brev om att man skulle gå med och köpa en eller flera lotter á 150 kr i månaden. Brevet kom i ett snyggt glansigt kuvert, snyggt blankt papper och inte nog med det så fanns det ett plastkort med - redan då - innan man ens har gått med. Är det att värna om miljön? Jag har jobbat med reklamprodukter och vet att kostnaderna för sådant papper är betydligt högre än vanligt samt att trycka alla plastkort som bifogas där det garanterat är många som hamnat i papperskorgen så som mitt gjorde. Skam!

Det är skam och helt orimligt, inte konstigt att jag slutat tro på välgörenhetsorganisationer - tacka vet jag frivilliga organisationer med endast volontärer och inga omkostnader som Svenska Kyrkan i min stad Kristianstad och dess Diakoniforum!
Tack för att ni finns!

Källa: Aftonbladet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar