Sidor

onsdag 14 september 2011

Jag saknar dig (2011) - Film

Handling

Tina och Cilla bor i Piteå, är 14 år. De är enäggstvillingar och identiskt lika men olika som personer. På mammas födelsedag rusar tvillingarna iväg för att hinna med skolbussen. Då inträffar katastrofen. Cilla blir påkörd och dödas. Det är som om Tinas halva jag försvinner. Med det blir samtidigt startpunkten för Tinas omtumlande väg till ny självinsikt.

Anders Grönros film ”Jag saknar dig” är baserad på Peter Pohls och Kinna Gieths roman ”Jag saknar dig, jag saknar dig” från 1992, en bok som blivit en samtidsklassiker i ungdomslitteraturen.

Genre: Biography, Drama
Skådespelare: Thomas Hanzon, Tom Ljungman, Erika Midfjäll
Längd: ca 2 timmar
Produktion: 2011

Trailer - Jag saknar dig

Recension
Jag förväntade mig en svensk ungdomsfilm av ganska lättsamt slag. Det var ungefär det jag var upplags för den dagen jag såg den. När jag insåg efter en stund att så inte var fallet så trodde jag ju ändå inte att jag skulle bli så berörd av den efter en paus i tittandet.

Jag är trots allt äldre än de som tillhör den egentliga målgruppen för filen... Men där hade jag fel igen. Under de två timmar som filmen varar bet jag mig i läppen och grät en handfull gånger.

Denna film som skakar om och berör. Gripande och rörande film. I filmväg är det nog inte den bästa film jag sett, det måste jag erkänna, men känslan och helheten man får med filmen som inte släppe taget om en på bra länge är helt obeskrivbart.

Filmen är en sann beskrivning av hur det kan vara att leva vidare i det svåra, där små, små händelser blir extremt laddade. Inte ett öga torrt! Så denna film ger jag 9/10 möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar