Sidor

tisdag 21 januari 2014

Mandelfisk

MANDELFISK med citronsås, nästan som i skolan
3 personer
Tillagningstid: 45 minuter


Fisken har lite hetta och hur het den skall vara är helt upp till dig! :-)

INGREDIENSER:
1 frysta torskblock ca 400 gram
50 gram smör
1 msk grädde
1/2 tsk tomatpuré
Några droppa D´Elidas chilisås eller liknande
Örtsalt
Drygt 1 dl ströbröd
Mandelspån

GÖR SÅ HÄR:
Tina fiskblocken och lägg i ugnsfast form. Smält smöret och rör ner grädde, tomatpuré, chilisås (efter smak) och krydda. Vänd ner ströbröd och rör till en massa. Bred över fiskblocken. Toppa med mandelspån. Gratinera i 200 grader ca 30 min.

CITRONSÅS:
1 msk smör
2 fiskbuljongtärningar
2 dl creme fraiche
2 dl mjölk
1 pressad liten citron
Salt & peppar

GÖR SÅ HÄR:
Smält smöret i en kastrull och tillsätt fiskbuljong, creme fraiche, mjölk och citron. Låt såsen koka upp, sänk sedan värmen och låt den sjuda sakta ca 10 min. Smaka av med salt & peppar.

Servera med grönsaker, kokt potatis och citronsås.

OMDÖMME:
4/5 morötter 
Fräsch fisk som får en minnas skolan och mandelfisken man fick där. Däremot har denna lite "hetta" men jag tror att jag hettar upp den lite till nästa gång!

Så till min sambos förtret som hatar fisk var ändå kommentaren att detta kan han äta igen! :-P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar