Sidor

lördag 19 april 2014

Samba Fläskkotlett

Fläskkotlett i ugn med Sambal Oelek

Tillagningstid: 2 timmar
Portioner: 4


Ingredienser
4 fläskkotletter
3 dl grädde
2 dl créme fraiche 
1 tsk sambal oelek (eller efter tycke å smak)
0,5 dl soya Mrs Cheng
0,5 tsk paprika pulver
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar
0,5 tsk socker
1 äpple

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader och lägg de råa fläskkotletterna i en ugnsfastform.
2. Blanda ihop alla andra ingredienser i en skål och finriv ner det skalade äpplet och rör om.
3. Häl över blandningen över kotletterna och sätt in i ugnen i 1,5 timme. Om du tycker att överdelen börjar få för mycket färg går det utmärkt att lägga ett bakplåtspapper över så slipper du det.
4. Till detta serverade jag förkovra potatisar som jag hade delat i 0,5 cm ticka skivor. Dessa stekte jag sen i rimligt med smör och kryddade med salt, svartpeppar och chiliflakes.


5. Jag skalade även morot och skar långa skivor med potatisskalaten samt rödlök som jag sen stekte till lite snabbt i smör och socker.


En god rätt med lite sting. Kotletterna blir möra så de trillar sönder och ha gärna lite vanlig sallad till men även lite svartvinbärsgelé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar