Sidor

onsdag 1 december 2010

Evigt ung - Evig liv?

Evigt ung

en dröm som kan bli verklighet?



Nu har forskarna på universitetet i Harvard hittat ett preparat som halverar åldern. Ännu, märk väl ännu är preparatet bara testat på möss som omräknat var ca 80 människoår - men efter ett antal månader av preparatbehandling backade i åldern till en ålder på 40 år.

Bra eller dåligt? I aftonbladetsartikel skrivs:

"Ett unikt genombrott

Forskar möss
– Detta är första gången som man lyckats backa åldrande, säger Dr Ronald DePinho enligt Daily Mail. Han förklarar att år 2025 kommer 1,2 miljarder av människorna på jorden vara 60 år eller äldre och de är i den åldern som många fall av cancer, Alzheimers och hjärt-kärlsjukdomar upptäcks. Ett fungerande preparat som stoppar åldrandet skulle med andra ord inte enbart betyda att en för många utopisk dröm om evig ungdom går i uppfyllelse – det skulle även innebära stora ekonomiska vinster för samhället i form av minskade sjukvårdskostnader."

Jag håller inte med, en utopisk dröm? För vem? Visst kan det kanske vara en dröm om evig ungdom och ett evig liv, men har vi egentligen tänkt till vad detta skulle innebära för oss, för våra barns framtid och för jorden som vi vandrar på?

Överbefolkad jord
Som det står, år 2025 kommer det att finnas 1,2 miljarder - MILJARDER - människor som är 60 år eller äldre.... denna siffra kommer att öka år efter år... tänk logiskt nu! Vad kommer det att resultera i? Ja, precis, en överbefolkad jord! Jag tror på jordens egna "underhåll" när det är för många av oss så elimineras vi, oavsett om vi vill eller inte, varför då gå emot det som är en del av vårt ekosystem? Tänk tillbaka på digerdöden och alla pestersmittor som förekommit, krig som uppstått och tom HIV som vi faktiskt har hängande över oss. Hur många som har strukit med i dessa sjukdomar - där vi faktiskt inte har kunnat gör något åt.

Är det ett unikt genombrott? Det som nämns sist i textel är: "Höga doser enzymet telomerase som är huvudbeståndsdelen i det preparat som använts i experimentet kan även få cancerceller att börja växa."

Cancer cell
Det får mig direkt att ställa frågan - var finns genombrottet? Här kämpar vi och donerar pengar till cancerforskning och så kommer det andra forskare som påskynnar och utvecklar cancercellerna och inte alls bidrar till en bättre framtid utan suger på karamellen att giriga och rädda människor med framför allt pengar ska gå på "modeflugan" vilket det i så fall kommer att bli - en dröm om ett evigt liv. Det är inte majoriteten som kommer att få möjlighet till detta - utan dessa oetiska forskare kommer sko sig på andras men framför allt mänsklighetens bekostnad. Snart kommer det väl ett nytt får med ett evig liv - undra vad de kommer att döpa det till? Lolly kanske?

Livet som LEVANDE-DÖD
Med andra ord hur skulle detta ha stora ekonomiska vinster i samhället för sjukvården? Vad finns det för andra biverkningar? Vad skulle det som sagt ha för konsekvenser för befolkningen och vår jord vi lever på? Vinsterna jag kan se är endast för dem som kommit på skiten och förlusterna är för mänskligheten!

Jag lever hellre ett rikt liv utan att behöva gå runt och oroa mig för åldrandet eller döden, om jag gör det missar jag hela livet vad spelar det då för roll om jag "köper mig liv - gång på gång" om jag ändå inte lever? Nej tack till evig ungdom och nej tack till evigt liv. Det räcker med den tid jag får och överlämnar det till dem efter mig och de år jag får ser jag ändå till att skaffa mig minnen för livet. Varje ålder har sin charm och sin mening! Jag lever heller 80 rika år en ett "fattig" evig liv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar