Sidor

fredag 3 december 2010

Qatars lösning: 28 miljarder kronor

Nedkylda arenor

VM 2022 spelar i Qatar - ett land med en snittemperatur på 40 grader under sommaren.Lösningen för att kunna arrangera mästerskapet under sommartid: nedkylda arenor. Qatar rankat som 113 i världen av  Fifa, stasat cirka 28 miljarder kronor på att bygga ett dussin nya arenor.

I Qatar där VM kommer att spelas 2022 ligger snitttemperaturen på drygt 40 grader under sommaren. I juli 2010 slogs nytt värmerekord i Doha, Qatar med 50,4 grader. För att kunna stå som värd för mästerskapet planerar landet nu att bygga ett dussin nya arenor, samtliga nedkylda för att garantera en temperatur på högst 27 greder på planen och läktarna.

Tydligen är det många som stör sig på detta framtida bygge och vad det kommer att kosta. Visst är det stora summor. Det håller jag fullständig med om. Med vad har jag med det att göra, vad dom lägger sina pengar? Vi betalar också en massa pegar till EU och vad får vi för det? Vi angagerar oss i Nato och dess olika krig - det kostar oss också pengar. Vi är inte neutrala längre utan vi skakar hand med USA och är dess största simpatisör. Vi borde skämmas i många avseenden.

Vi betalade extra pengar till vårt kungahus för Viktorias och Daniels bröllop trots att de har en extremt stor förmögenhet. Borde inte dessa pengar istället gått till de fattiga och sjuka som så många tycker att Qatars pengar skulle gå? Frågorna jag skulle vilja ställa är många men jag väljer att uttrycka mig på ett annat sätt.

Istället för att ha åsikter om vad andra gör eller inte är det inte då bättre att titta på vad man själv gör? För om du gör något gott så attraherar du andra - attraktionslagen före propaganda. Visst kan man tycka att dessa summor är "onödiga" men som sagt det är fortfarande inte våra pengar. Oavsett vad så kommer många av oss sitta bänkade framför TVn och kolla på både invigning och dess tävlingar och tycka att spektaklet är magnifikt. Är det inte lite utav dubbelmoral?

Jag jag har själv sagt till mig att jag kommer att göra det jag kan för min stads hemlösa. Jag gör det utav egna medel och så mycket jag kan. Det är vad jag kan kräva - det är det jag kan göra - jag kan inte kräva att andra göra samma sak som jag - man jag hoppas att många följer mitt exempel. Så innan man har åsikter om vart andras pengar borde gå eller inte - tänk efter - vad gör du själv för att skapa ett bättre samhälle?

Källa: Expressen & Aftonbladet 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar