Sidor

tisdag 7 december 2010

Seriefigur eller pedofil?

Facebookanvändare uppmanas att byta sin profilbild för barnens sak. Samtidigt som rykten sprids om att det är pedofiler som ligger bakom sidan eller att dom har tagit över sidan - vilket inte stämmer enligt aftonbladet.

Under helgen bytte 26 000 facebookanvändare runt om i Sverige sin profilbild till en seriefigur. Grundaren till detta är "Jay" som vill öka medvetenheten kring våld av barn samt samla in donationer som skänks till organisationer som jobbar för barns rättigheter.

Min fråga blir automatisk hur många av dessa 26 000 användare har donerat till barns rättigheter. Tyvärr måste jag säga att jag skälv aldrig (har hänt, kanske 1 eller 2 ggr) bytt min status för att "göra en bra sak" för någon eller något. Jag väljer handling före ord där det inte ligger något vikt bakom. Jag anser att sidan "Jay" har skapat är för en god sak och jag stödjer honom i sitt arbete. Det vill jag inte undanhålla, jag uppskattar människor som engagerar sig i samhället och verkligen gör något för den sakens skull.

Tyvärr måste jag tyvärr även säga att jag själv startat ett evenemang för min stads hemlösa - skräck sceneriet är att fler väljer att inte delta än dom som deltar. Självklart finns det dom som inte kan p.g.a. avstånd eller bara så enkelt att man faktiskt inte har råd eller möjlighet. Men jag ser signalen ändå på att viljan verkar finnas där men till fram till handling verkar det vara svårare att komma.

Med detta vill jag säga att jag hellre verkar i det tysta och verkligen gör en god gärning oavsett om det gäller barn, hemlösa, gamla, sjuka eller bara fattiga än ändrar min status utan handling. Önskar att fler gjorde likadant! Det kommer nog att inte bli mitt nyårslöfte men min nyårsönskan - en god gärning är inte alltid det stora - även de pyttesmå gärningarna räknas och kan oftast t.o.m. vara dom som betyder mest.

Ett par kola och knäck till Jul när man ändå kokar skulle kunna glädja många på självaste Julen - tänk på det!

Källa: Aftonbladet

2 kommentarer:

  1. Du verkar i det tysta och berättar sedan om det i en blogg...

    SvaraRadera
  2. Precis så är det! Som hela meningen säger... jag handlar i det tysta utan att stup i kvarten ändra status på facebook!! Att ändra status och exponera sig betyder inte att man handlar för den goda saken skull. Att inte exponera sig så blir att verka i det tysta för mig med riktiga handlingar.

    Hoppas du förstod anonym :-) såg ut som du behövde en förklaring! God Jul och ett riktigt Gott Nytt År!

    SvaraRadera