Sidor

torsdag 2 december 2010

Du kan sluta smörja - antirynkkrämen funkar inte.

Kosmetikajätten Lóreal fälldes...

Louise Ungerth på konsumentföreningen Stockhom är glad över att kosmetikaföretagen nu måste sluta ljuga om sina produkters effekt.
...i går för vilseledande marknadsföring av antirynkkrämerna då de inte lyckades bevisa deras effekt. Det var Konsumentverket som drog L’Oréal inför marknadsdomstolen förra sommaren, efter en anmälan från Konsumentföreningen Stockholm.

Äntligen så bra, dag efter dag kommer det upp nya krämer som lovar under och mirakel - är vi verkligen så "kåta" på att bli släta? Ja, är det nu jag skall säga "tacka vet jag hemorrojdsalva"? Hahaha, inte för att jag har provat denna... ännu... men det sägs var som ett mirakel för de där kråkfötterna!
Lancôome High Resolution
 
Men å andra sidan så kostar den inte multi som många andra krämer gör och utlovar ett helt nytt utseende på ett kvart. I en av de fällda annonserna hävdar nämligen företaget att krämen Lancôome High Resolution släter ut 70 procent av rynkorna i ansiktet. I en annan annons, Vichy Liftactiv Pro, att krämen är "källan till frisk hud" och gör att rynkorna minskar med 43 procent - eller försvinner helt.

Vichy Liftactiv Pro
Var har dom fått alla dessa siffror ifrån? Eftersom dom inte har kunnat bevisa att just dessa krämer har den effekt som de utger att de har? Jag förstår inget, men vi är ju köpgalna och kan luras till precis vad som helst - vad är det för samhälle som vi lever i nu då? Hmm... men trots det är jag ändå glad att detta kom upp till ytan så att dom inte kan tjäna förmögenheter på att lura oss köpgalna utan att vi nu kan koncentrera oss på att utforska hemorrojdsalvan istället *ASG*

Hemorrojdsalvan
Företaget förbjuds att använda påståenden som:
”reparerar rynkor”
”reducerar rynkor med laserns hastighet”
” rynkor i ansiktet reduceras med 43%”
De får heller inte använda manipulerade bilder i reklamen
Företaget får heller inte dra långtgående slutsatser av effekten av in vitro-tester, det vill säga studier på enstaka celler eller mänsklig hud (?) från operationer. Bara för att ett ämne har en effekt i ett provrör betyder ju inte att det fungerar på samma sätt i en kräm man har i ansiktet.

Om L’Oréal bryter mot förbuden riskerar de böter på en miljon kronor. Naturligtvis går det inte att få tag på L’Oréal för en kommentar. Så nu har dom ett par månader på sig för att ändra sin marknadsföring!

Källa: Expressen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar