Sidor

fredag 3 december 2010

Kungen inreder Victorias hem – för skattebetalarnas miljoner

Slottet renoverat för 46 miljoner

Kronprinsesseparet

Dyra tapeter, toapappershållare i krom för 15 000 kronor och ett lyxkök för en miljon. Kvittona från renoveringen, som kostat 46 miljoner kronor, avslöjar hur det ser ut hemma hos Victoria och Daniel.

- Kronprinsessparet uppskattar och är mycket glada över att ha flyttat in på Haga slott, säger Annika Sönnerberg vid hovets informationsavdelning.



 


Kungen lever både på apanaget och
på sin privata förmögenhet.
2006 uppgick den till 296 miljoner.
Haga slott har sedan förra året renoverats och byggt om för att Viktoria och Daniel ska kunna flytta in. Expressen har tagit del av sju av nio pärmar som är fulla med fakturor från upprustningen och som avslöjar vad kronprinsessparet har köpt in till sitt nya.
Vem betalar kalaset? Vi då aftonbladet har berättat några dagar tidigare att kungen får 120 miljoner varje år och bara förra året blev det ett överskott på 16 miljoner från "bidraget" som han fick behålla. Den summan var bara för förra året och ändå hade han mage att be om mer skattepengar för Viktorias och Daniels bröllop - jag undrar vem som är den största skattefuskaren i Sverige?! Det säger inte lite med tanke på att bara hans PRIVATA förmögenhet uppgick 2006 till 296 miljoner! Är det inte så att man skäms för vårt kungahus?



Här nedan följer ett urval på vad Kronprinsesseparet har valt till sitt nya hem för våra pengar - jag är inte så imponerad!



TOAPRYLAR KOSTNAD: 76 322 kronor totalt.
Leverantör: Badex AB.
Toalettpappershållare: 1 384 kronor/stycken.
Enkel handdukskrok: 760 kronor/stycken.
Dubbel handdukskrok: 1 024 kronor/stycken.
Handdukstång 61 cm lång: 1 968 kronor/stycken.
Expressens kommentar: Snygga, enkla och klassiska detaljer till badrummet känns rätt. De är exklusiva utan att se pråliga ut, och passar fint i slottsmiljön.




AGA-SPISEN KOSTNAD: 105 000 kronor.
Leverantör: AGA.
Expressens kommentar: En svensk uppfinning, är en dröm för många kockar. Den är underbart vacker och passar fint i ett stort härligt modernt lantkök. Perfekt för kronprinsessparet.
Min kommentar: Visst är den snygg och jag hade själv velat ha den - men jag har tyvärr inte råd - kanske hade jag haft det om jag hade kunnat köpa den för mina skattepengar? Jo, jag hade haft råd då men det inte om jag hade velat lägga denna summa på en spis!





PRIVATA KÖKET KOSTNAD: Oklart. Ingår i totala kökskostnaden på 944 258 kronor.
Leverantör: Kvänum.
Expressens kommentar: Köket Sundby från Kvänum är ett härligt slottskök i modern tappning.Köksluckorna har profilerade speglar och utanpåliggande sockel i klassisk stil. Ett mycket bra val och här kommer AGA-spisen att passa! Köket är ljuvligt! Traditionellt lantligt med fina detaljer och perfekt finish. Det känns som ett platsbyggt kök. Det blir mysigt och varmt här.






STORKÖK KOSTNAD: Okänd. 
Leverantör: Marbodal AB. 
Expressens kommentar: Marbodal gör snygga kök. Knappast de mest exklusiva, men ett bra val.
Min kommentar: Självklart att det inte är exklusivt - det är ju vanliga människor som skall passa upp dem som skall vistas där - skam!












MARMOR KOSTNAD: 132 673 kronor för cirka 80 kvadratmeter.
Carraramarmor Leverantör: RASK STENFÖRÄDLING AB 
Expressens kommentar: Snyggt, men inte särskilt spännande.










TAPETER KOSTNAD: 43 384 kronor totalt.
Leverantör: BJÖRKLUND & WINGQVIST.
Expressens kommentar: BLOCK PRINT STRIPE (1 008 kronor/rulle). Mjukare färgkombination med mellanblått och beige. Fint i rum med vita eller träfärgade möbler. Lätt att tycka om. LA VIE DE CHáTEAU (503 kronor/rulle) Romantisk tapet i olika färger. Fina i modern slottsmiljö. Typisk sovrumstapet. Blåa varianten allra finast. ELITIS TAPETER TOILE PAINTE Vp40601 (1 088 kronor/rulle) Dova färger, milda toner. Inte särskilt vågad, på gränsen till tråkig.






KALKSTEN KOSTNAD: 6 020 kronor
Ölandskalksten Leverantör: SJÖSTRÖM STENFÖRÄDLING AB KOSTNAD:
Expressens kommentar: Ska säkert också användas som köksbänk och blir en fin kontrast till vita köksluckor.




Å nej, jag är varken svartsjuk eller avundsjuk - men vi vanliga "dödliga" behöver inte denna lyx varför skall de då spendera våra skattepengar på lyx? Självklart skall vi underhålla och ha vackra slott i vårt land. Jag vet att det kostar, men det dessa summor ingår i apagnatet de får varje år. Men jag tyckar att vi har så många hål att stoppa skattepengar i än att utrusta ett slott.

Färdiginrett. Haga slott innan staketet uppfördes och
fotoförbudet infördes.
 Detta sätt ger mig rysningar och då inte av välbehag precis! Jag tycker de borde skämmas. Jag tycker att om det blir över så mycket pengar av apagnatet de får (så som det är känt år 2006) borde det dras av för nästkommande period. Men visst ja, då spenderar de väl upp de pengarna också -för sin egen förmögenhet kan de inte röra - ber om mer bidrag till att rusta och bröllop - och blir det något över så lägger det till sin egen förmögenhet - jag finner inga ord!









FOTNOT: Det är inte känt vilka färger på respektive produkter som kronprinsessan Victoria och prins Daniel har valt. Bilderna är alltså inte inifrån just Haga slot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar