Sidor

torsdag 2 december 2010

Nattjouren i Kristianstad räcker INTE till...

Hjälp våra hemlösa!

 Nattjouren på Näsby
Arkivfoto: Peter Åklundh

Enligt Kristianstadsbladet räcker nattsjouren för stadens hemlösa i Kristianstad. Jag är benägen att inte hålla med om detta. Tyvärr så har ett par stycken redan drabbats av denna vinterkyla och tyvärr har det kostat dom livet.

Enligt artikeln så har sängplatserna räckt till, bara sju till 9 platser har utnyttjats av de 12 som finns. Våra hemlösa har även möjlighet att vända sig till Boendebasen men då är kravet total nykterhet. Självklart, det har jag fullständig förståelse för. Än så länge är det bara 18 stycken som har blivit hjälpta med behandlingar, studier, lägenhet och jobb. Men allt är bättre än inget, alla är inte i det stadiet att de vill bli hjälpta.

Väljet fängelse för att få
tak över huvudet.
Förklaringen till att det inte är fullt på nattjouren är att vissa av våra hemlösa bor hos vänner, hittat en lokal eller så sitter man i fängelse. Tyvärr så räcker inte nattjouren till, de öppnar först vid halv niotiden på kvällen och stänger efter frukost klockan sju på morgonen. Det är allt för många timmar ute i den kyla. Visst har även kyrkan dagverksamhet men den person som kanske då fortfarande är mitt uppe i sitt ex. missbruk kan inte och kanske inte ens vill uppsöka denna verksamhet då de ofta medför vissa krav på dem.

Vi kan inte ruta in människor i samma fack och tro att de kommer att fungera som vi har tänkt oss - vi är fria individer och vissa av oss kanske då säger att då får dom skylla sig själva. Det tycker jag är omoraliskt att säga - alla har rätt till värme och en sängplats. Tror inte att de som tittat snett på dessa fantastiska människor skulle tycka samma sak om det drabbade deras egna familj. Allt verkar vara främmande för vissa människor tills den dagen då det drabbar dem själva eller anhöriga. Även om det är bra att nattjouren finns så hade det enligt min mening inte skadat om de hade haft öppet längre (åtminstone under vintertiden) eller om det hade funnit en annan dagverksamhet för våra hemlösa så att även de fick en chans till livet och till att överleva. Inte konstigt att många av dem väljer att sitta i fängelse under vinterperioden, det kostar samhället mer än att hjälpa dem här ute och på plats.


Sträck ut din hjälpande hand
och hjäle någon i vinterkylan!
 För oavsett vad andra än tycker så skall vi aldrig glömma bort att dessa personer är någons barn eller någons far eller mor. Det finns alltid något som saknar dem och kommer att sakna dem. Mitt hjärta blöder för dessa personer och jag hoppas att inte fler av dessa underbara människor slipper att stryka med i denna vinterkyla! Jag skall i.a.f. göra en god gärning under december månad för dessa människor - mina medmänniskor - vet ännu inte vad men något kommer det att bli! Jag hoppas någon eller många följer mitt exempel för det är så lite som behövs för så mycket glädje!

Kärlek till er alla!

Källa: Kristianstadsbladet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar