Sidor

tisdag 7 december 2010

Födande kvinnor - ett arbetsmiljöproblem?

Födande kvinnor ett arbetsmiljöproblem – 

för barnmorskorna

Barnmorskorna på Skövdesjukhus beställde bullermätare och sprängde övre gränsen vad en arbetsplats bör ha skriver aftonbladet. Nu vill de att detta åtgärdas, vilket är upp till arbetsgivaren att ordna. Lars Larsson på Arbetsmiljöverket rekommenderar hörselskydd eller öronproppar!

MEN i tidningen "Dagens Sjuksköterska" skriver en barn sjuksköterska att hon tycker att kvinnor som föder barn skall behärska sig?!

" Är det helt orimligt att kräva att vuxna människor ska kunna behärska sig, även om de ligger i förlossningsplågor? Som vuxen kan man väl ändå tygla sig även om man föder barn. Det finns ju andra strategier än att gallskrika, tycker hon och föreslår att de ska bita sig i läppen och tänka att det går över."


Idag finns det hörselskydd
i alla dess former -
bara att välja och vraka!

Vi har fött barn i alla tider, aldrig förr har det klagats på att kvinnan skall vara tyst vid barnafödsel. Aldrig har heller de som hjälpt till vid förlossningar klagat på att det är en hög ljudnivå! Vilket uttalande - att föda barn är en glädje inte ett problem. Och tygla sitt uppförande - ja det kan man tycka - det kan man säkert också göra i många olika sammanhang - men inte alltid! Vi är inte mer än människor! Men ett sådant uttalande var under alla kritik - "bita sig i läppen och tänka att det går över" - henne vill jag inte ha som barnmorska på min förlossning! Jag lär väl inte bara spricka i "muttan" utan ända upp till öronen för att jag skall både krysta, trycka och hålla tillbaka smärtan - snacka om att spricka som en ballong.

Har hon och andra problem med det - använd öronproppar - gillar man inte det man gör - kanske dags att se sig om ett annat jobb? Man väljer väl ett jobb efter det man brinner för och älskar. Och innebär det en hög ljudnivå så får väl dom stå ut eller lindra det med de medel som faktiskt finns idag


Om en person utbildar sig till militär så kan han inte vid ett krig säga att nej, jag kan inte jobba för att ljudnivån av alla bomber och vapen gör mig galen - det är inte en lämplig arbetsplats för mig - jag kan tänka mig att gå ut i fronten när kriget upphör och jag får en behaglig arbetsplats!


Horribelt!
Så ni alla som skall föda barn -
skrik allt vad ni orkar -
så länge det underlättar!

Källa: Aftonbladet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar