Sidor

söndag 28 augusti 2011

GLEE - TV-serie

Jag har hört så mycket om just Glee och har varit lite fram och tillbaka om jag skall se säsong 1 av just denna serie. High School serie där jag förmodade att "nördarna" skall vinna över "inne gänget" men tillslut så bestämde jag mig för att se den.

Måste säga att jag blev positivt överraskad. Nu skall jag skriva utifrån ungdomsperspektiv och inte mina egna. Jag har trots allt livets hårda skola bakom mig en del och resterande framför mig, men detta är just en sådan serie som jag hade lätt kunnat rekommendera för mina ev. ungdomar.

Den tar upp allt från mobbning, popularitet, handikapp, förälskelse, tonårs-graviditeter, sex, homosexualitet, bögfobi, skilsmässor, maktkamper, blyghet, adoption, missförstånd, kaxighet, nördighet, valmöjligheter, konsekvenser, rätt och fel och mycket mer. Men framför allt så tolkade jag serien som en lärdomsserie och inte en serie där popularitet är det enda rätta eller att nördarna vinner över de som är just populära.

Den har en härlig mix av allt och mixar på ett sånt sätt att jag ser serien som en lärorik serie som är späckad med skratt, tårar, bra musik och härliga dansnummer som alla knyts i hop med handlingen och de budskap som man vill framföra i serien.

Bra jobbat och jag kommer verkligen att se nästa säsong också! En serie som ag verkligen rekommenderar till alla tonåringar men även vuxna - en bra tankeställare och uppfriskare av goda värderingar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar