Sidor

måndag 1 augusti 2011

Könsklyftor...? Avundsjuka...? Eller vad är det...?

Är det bara jag som tycker att klyftan mellan män och kvinnor har blivit större idag än vad den har varit då "utpekade" könsroller fanns? Men att även klyftan kvinnor emellan har ökat?

Varför har den karriärsugna, intelligenta och handlingskraftiga kvinnan en självklar utgångspunkt i livet istället för hemmafrun med åderbråck? Varför kan man inte få vara en stark kvinna med ett mjukt hjärta? En blandning av båda där man plockat de bästa egenskaperna ur båda kategorier av kvinna?


Allt för många gånger hör jag klagande från kvinnor OM andra kvinnor, att högavlönade kvinnor, kvinnor som tycker de är snygga, kvinnor som inte vill ha barn, kvinnor som är våldsamma, kvinnor som pekar med hela handen eller kvinnor som är intresserade av fordon, etc är ett UNDANTAG!? Är det verkligen så? Jag känner många kvinnor som skulle kunna passa in i det facket! Är det då verkligen ett undantag, ett negativt sånt så att det stör?

Upplevde själv i helgen hur elaka och avundsjuka kvinnor kan vara, men jag bemötte det bara med ett leende - det är dom som har problem och inte jag! Men det är skrämmande att kvinnor kan bete sig på detta sätt. Det skrämmer mig vart utvecklingen är på väg och att en sammanhållning inte kan fungera mellan varken kvinna till kvinna eller kvinna till man. Det känns inte längre som att bara klyftan män och kvinnor emellan har blivit större utan även kvinnor emellan. Är det inte dags att samarbete istället för att motarbeta varandra?

Varför måste vi själva spä på negativitet över kvinnan och sudda bort den starka kvinnan som ändå är mjuk? Vi lever i ett fritt land med alla möjligheter och det är faktiskt upp till oss själva att våga testa våra vingar istället för att sjunga klagovisor!

Varför målar vi själva upp en negativ bild av kvinnan, spelar det någon roll vem som drar in mer pengar till hemmet? Spelar det någon roll vem som lämnar på dagis? Spelar det någon roll vem som lagar maten eller skruvar på bilen? Enligt mig - NEJ - Jag vill inte vara min egen bästis och endast trivas med mig själv!

Vi är starka kvinnor med en stark identitet som vet bättre än så! Gläds åt andras framgångar istället för att avundas och se det som undantag! Alla är vi unika och värdefulla oavsett kön, etnicitet, religion och social bakgrund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar